„Swoją ciekawość świata trzeba umieć doskonalić”
E. Stachura
Uczniowie gimnazjum z klas drugich i trzecich zakończyli dodatkowe zajęcia „chemiczne laboratorium” prowadzone przez panią Izabelę Wójcik w ramach projektu pn: ”Poprawa jakości kształcenia w Żarsko-Żagańskim Obszarze Funkcjonalnym”.
Chemia obecna jest wszędzie, a przekonali się o tym aktywnie działający uczniowie, którzy doświadczali, obserwowali, prowadzili ciekawe dyskusje, współpracowali w grupach, zawiązywali nowe znajomości oraz przyjaźnie i oczywiście chwalili się swoimi efektami wykonanej pracy.
Zgodnie z tym, co twierdził I. Kant: ”Wszystka wiedza pochodzi z doświadczenia. Doświadczenie jest produktem rozumu”, uczestnicy projektu poznawali kuchnię molekularną, otrzymując owocowy kawior i żelki z agarem. Na nowo odkrywali kuchnię tradycyjną, piekąc naleśniki, gofry, racuchy, ciasteczka i rozumiejąc już, jakie zjawiska chemiczne temu towarzyszą. Takie pojęcia jak: „płonący” ziemniak, masa solna, „szczekający” gaz, „słodkie szkło”, „kameleon” z kapusty, „atrament sympatyczny”, bańki mydlane, „suchy” lód, „srebrzone” probówki, chromatografia, adsorpcja, świeczki, mydełka, technika małej skali – nie stanowią już zagadki.
Bardzo dziękuję uczniom za to, że było wesoło, naukowo, wybuchowo i smacznie oraz ich rodzicom za udział we współtworzeniu projektu, za słodkie poczęstunki (muffinki, murzynki, babeczki i wielki tort), które to wprowadzały miły i rodzinny nastrój na zajęciach.
I.W.